STRONY INTERNETOWE KTÓRE ZARABIAJĄ
Strona internetowa – kilka przydatnych rad, jak stworzyć idealną stronę www
Stronę www, czyli stronę internetową widzisz każdego dnia, co najmniej kilkanaście razy dziennie w swoim laptopie, smartfonie lub komputerze, w zależności od tego, z czego lubisz najbardziej korzystać.
Najprościej mówiąc-strona internetowa to każda treść, która została opublikowana oraz udostępniona w sieci.
Skoro już to wiesz, to teraz pora zastanowić się nad tym, jakie korzyści może dać Ci posiadanie strony internetowej.
Możesz na niej przedstawić dowolną treść, w wybranej przez Ciebie formie.
Co możesz zamieścić na stronie?
Zwykły tekst (artykuł, opis, reklamę itd.)
Treść w postaci multimedialnej (galerie zdjęć, slajdy, filmiki).
Teraz już rozumiesz, z jakimi to się wiąże możliwościami?
Rozwój technologii w Internecie spowodował, że dostępnych jest coraz więcej interaktywnych stron www. Dzięki nim użytkownicy mogą korzystać z różnych funkcjonalności, na przykład obejrzeć zamieszczony w sieci film. Skończyło się tylko bierne przeglądanie treści przez użytkowników.
Strony interaktywne są bardzo ciekawe, a to powoduje, że pewnie sam spędziłeś na nich sporo czasu. Doskonale wykonana strona internetowa, poprawi w stu procentach spełnić swoje zadanie, czyli przyciągnąć uwagę internautów. Hipnotyzuje i wciąga. Czasami ma się wrażenie, że wręcz zatrzymuje czas…Niestety to tylko złudzenie.
Pewnie teraz myślisz, że sam chciałbyś mieć taką stronę, ale komu ją zlecić?
Możesz powierzyć to zadanie freelancerowi albo agencji interaktywnej. To właśnie oni dołożą wszelkich starań, aby wygląd strony i funkcjonalności przyciągały, jak najwięcej osób. Jednak nikt nie jest wróżką i nie wie, co siedzi w Twojej głowie. Jeżeli masz jakąś konkretną wizję, jak ma wyglądać Twoja strona, to po prostu, powiedz o swoich oczekiwaniach, osobie, której zlecasz jej wykonanie.
Jeżeli nie wiesz, jak ma wyglądać Twoja strona internetowa, to przeczytaj poniższe wskazówki. Na pewno naprowadzą Cię, na właściwe tory.
Jak powinna wyglądać strona internetowa?
Gdyby był jeden szablon, który gwarantuje sukces, to jego twórca byłby niewyobrażalnie bogaty. Niestety nie ma czegoś takiego, bo każda firma lub osoba jest inna i musi być przedstawiona w inny sposób.
Warto jednak pamiętać o tym, że…
Strona internetowa musi być przejrzysta i estetyczna. To, jak powinna wyglądać strona internetowa jest uzależnione od grupy docelowej, czyli osób, do których chcesz trafić ze swoimi usługami lub produktami. Inaczej będzie wyglądała strona internetowa kancelarii adwokackiej i modnego klubu.
Zwróć uwagę na detale!
Musisz skoncentrować się na takich elementach, jak kolor, czcionki, tło czy nagłówek. Wbrew pozorom mają one bardzo duży wpływ na wygląd strony.
Myśl jak Twój klient!
Wyobraź sobie, że jesteś swoim własnym klientem. Co chciałbyś zobaczyć, po wejściu na stronę Twojej firmy? Na pewno interesujących dla Ciebie będzie oferta oraz oczywiście dokładny cennik. Pewnie chciałbyś również wejść w zakładkę, w której mógłbyś przeczytać o historii firmy, jej pracownikach oraz celach. W końcu każdy chce wiedzieć z kim ma do czynienia, w szczególności, jeżeli ma z nim zawrzeć współpracę.
Jeżeli zależy Ci na tym, aby przyciągnąć do siebie nowych klientów, to nie zapomnij o umieszczeniu na stronie przykładowych realizacji. Portfolio powinno znajdować się w osobnej zakładce.
Skoro już zrobiłeś wszystko, aby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta….
Daj mu możliwość skontaktowania się z Tobą!
Na stronie internetowej po prostu musi być formularz kontaktowy. Dzięki niemu przyszły klient od razu może do Ciebie napisać. Obok formularza kontaktowego warto jest również umieścić numer telefonu.
Warto również pokazać, że coś się dzieje w Twojej firmie. Na bieżąco informuj klientów o promocjach, otrzymanych nagrodach oraz aktualnych wydarzeniach. Dzięki temu po prostu wypadniesz pozytywnie w oczach klientów i zachęcisz do współpracy z Tobą.
Nie umieszczaj na stronie zbyt wielu treści, bo klient poczuje się przytłoczony i zdezorientowany.
Prowadzenie bloga to bardzo dobra metoda, aby zwiększyć ruch na stronie internetowej. Pamiętaj o tym, aby umieścić go w osobnej zakładce.
Możesz prowadzić bloga firmowego lub eksperckiego. Blogi firmowe koncentrują się przede wszystkim na aktualnych wydarzeniach w firmie. Najlepiej taka forma reklamy działa w przypadku dużych przedsiębiorstw, w których non stop są jakieś ciekawe działania do zaprezentowania.
Do małych i średnich firm o wiele bardziej pasują blogi eksperckie. Prowadząc bloga tego rodzaju możesz pokazać, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie. Udzielaj na nim porad i komentuj wydarzenia ze swojej branży. Na pewno Twoi klienci docenią to, że jesteś na bieżąco.
Możesz w to nie wierzyć, ale…
Strona internetowa to najlepsza forma reklamy!
Dlaczego tak uważamy?
Strona www daje Ci możliwość trafienia do klientów, których nigdy byś nie spotkał w realnym życiu. Jednak strona internetowa będzie mogła właściwie pełnić swoją funkcję promocyjną tylko wtedy, gdy będziesz ją regularnie aktualizował. Pamiętaj o tym, żeby informować internautów na przykład zmianie siedziby firmy lub nowej ofercie, promocjach.
Ludzie bardzo rzadko wracają na strony, na których nic się nie dzieje przez kilka miesięcy.
2 sekundy-tyle czasu zajmuje Twojemu potencjalnemu klientowi wyrobienie sobie opinii o Twojej firmie, na podstawie tego, co widzi na Twojej stronie internetowej.
To bardzo mało. Logika Klientów jest bardzo prosta:
Zaniedbana strona=niska jakość usług
Już teraz rozumiesz, jak istotne jest posiadanie prawidłowo wykonanej strony internetowej. Nowoczesny wizerunek w sieci pozwoli Ci błyskawicznie dotrzeć do Klientów. Konkurencja pozostanie daleko w tyle…Oryginalna strona to jeden z najlepszych wydatków, przy prowadzeniu firmy.
Mówiliśmy już ogólnie o tym, jakie elementy powinny się znaleźć na Twojej stronie internetowej.
Teraz pora, aby przejść do konkretów.
Skoncentruj się na odbiorcach i ich oczekiwaniach
Potencjalni klienci oraz właściciele stron internetowych mają z każdym rokiem, coraz większą świadomość, jakie wymagania powinna spełniać właściwie wykonana witryna. Czasami nie jest to dobre, bo zamiast myśleć o zamieszczanych treściach, to koncentrują się na stronie technicznej całego przedsięwzięcia.
Jakie są tego skutki?
Taka strona jest często odwiedzana przez użytkowników, bo jest odpowiednio wypozycjonowana, ale przez kiepskiej jakości treści, które się na niej znajdują szybko ją opuszczają.
Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa spełniania cele biznesowe Twojej firmy, to skoncentruj się na treściach tam zamieszczanych. Zastanów się nad tym, co zobaczą użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę. Pewnie szukali jakiegoś konkretnego produktu albo usługi, a po kliknięciu Twojej strony, wyjdzie z niej rozczarowany. Masz tylko 2 sekundy, aby przekonać użytkownika, że Twoja firma jest najlepszym miejscem, do realizacji jego celów. Jeżeli uda Ci się zatrzymać użytkownika na więcej niż 2 sekundy, to będziesz mógł mu pokazać, w jaki sposób możesz mu pomóc oraz dlaczego powinien skorzystać właśnie z Twoich usług.
Musisz pamiętać o tym, żeby mówić do Twoich Klientów językiem korzyści.
Obecnie internauci, nie wgłębiają się w treści, na które natrafiają na stronach internetowych. Raczej zachowuje się jak skaner. Z tego względu tekst na Twojej stronie internetowej musi być zwięzły i konkretny.
Jeżeli chcesz, żeby odwiedziny na stronie internetowej, skutkowały określonym zachowaniem użytkownika, to w tekście muszą być wymienione konkretne korzyści, na które może liczyć Twój przyszły Klient, gdy zdecyduje się na współpracę z Tobą.
Unikaj frazesów i banałów!
Nie chodzi o to, żeby zamieścić u siebie treść, z innej strony, która może i dobrze brzmi, ale zupełnie nie pasuje do Twojej branży, ani wykonywanych przez Ciebie usług.
Jakie mają być treści?
UNIKATOWE I AUTORSKIE
Użytkownik wchodzi na Twoją stronę, bo szuka jakiegoś konkretnego produktu lub usługi. Na pewno nie będzie zachwycony, jeżeli na Twojej stronie będzie mógł przeczytać praktycznie to samo, co u konkurencji. Tam już pewnie był. Wywołasz u niego tylko irytację i spowodujesz, że bardzo szybko opuści Twoją stronę. Z pewnością nie o to Ci chodziło.
Jeżeli chcesz zatrzymać u siebie danego użytkownika, to musisz zamieścić na swojej stronie autorskie i unikatowe treści, które od razu rzucą mu się w oczy i zachęcą go do czytania. Tylko w taki sposób wyróżnisz się na tle konkurencji.
Wyszukiwarka Google, pragnąc zagwarantować jak najbardziej zadowalający wyniki wyszukiwania analizuje oraz ocenia jakość treści, znajdującej się na każdej stronie internetowej. Jeżeli zamieścisz na swojej stronie internetowej autorskie teksty, pełne słów kluczowych, to masz duże szanse na to, że silnik wyszukiwarki je dostrzeże. Natomiast za kopiowanie treści z innych stron Twoja witryna może zostać ukarana. Ma przykład może mieć niską pozycję w indeksie, a serwis może stać się dużo mniej popularny.
Treści na stronie oraz ich forma, często są tym, co decyduje o wyborze danej oferty i zawarcia współpracy. Z tego względu, jeżeli czujesz, że copywriting nie jest Twoim powołaniem, to oddaj swoją stronę w ręce profesjonalistów. Jeżeli tekst będzie dobrze napisany i perswazyjny, to na pewno szybko przyciągnie uwagę użytkowników. Wystarczy, że Twój przyszły Klient przeczyta ten tekst i szybko zacznie szukać numeru telefonu, aby złożyć u Ciebie zamówienie.
Pamiętaj o tym, że…
Układ musi być przejrzysty i estetyczny
Internauci zazwyczaj rzucają okiem na stronę i nie poświęcają jej więcej niż kilka, czasem kilkanaście sekund. Dopiero, gdy to pierwsze spojrzenie zweryfikuje stronę pozytywnie, to masz szansę, że użytkownik zostanie u Ciebie na dłużej. Możesz mieć również nadzieję, że się zaangażuje i po cichu liczyć na konwersję. Wiedząc o tym, powtarzamy jeszcze raz. Najważniejsza jest estetyka i przejrzystość. Sprowadza się to do właściwego rozplanowania układu treści w każdej z zakładek, rozmieszczenia zdjęć oraz innych części graficznych.
Jeżeli chodzi o sam tekst, to bardzo istotne jest podzielenie go na mniejsze fragmenty, a następnie dodanie do nich śródtytułów, które oddadzą zamieszczoną poniżej treść oraz zachęcą do jej przeczytania.
Pora na optymalizację pod kątem SEO, czyli pozycji organicznych w wyszukiwarce.
Bardzo dużo się ostatnio o niej słyszy, bo warto mieć świadomość tego, że nawet najlepsze treści nie pomogą Twojej stronie internetowej, jeżeli nie będziesz jej często odwiedzać. Aby zagwarantować zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym ruchu na Twojej stronie, musisz zadbać o jej właściwą ekspozycję w wyszukiwarce Google.
Oczywiście najprościej jest rozpocząć współpracę z firmą, która po prostu świadczy tego rodzaju usługi. Dobrze jest zacząć takie działanie od zaplanowania właściwej konstrukcji oraz struktury Twojej strony internetowej, w taki sposób, aby zwiększyć szanse na lepsze rezultaty działań pozycjonerskich.
Odpowiednio rozplanowana mapa strony, nazwy wszystkich zakładek, ich adresy URL, zastosowanie słów kluczowych– to są najważniejsze elementy, o jakie powinniśmy zadbać, aby Google oceniło Twoją stronę, jako wartą tego, aby pokazywać ją użytkownikom.
Wiesz już, w jaki sposób zająć się optymalizacją SEO, a teraz pora na to, aby zadbać o….
Widoczność Twojej strony na najważniejszych słowach kluczowych
W odniesieniu do nowych stron internetowych najszybszą oraz najbardziej skuteczną metodą pojawienia się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest kampania Google AdWords. Jeżeli zlecisz ją profesjonaliście, to będzie ona mogła dać Ci bardzo duże szanse na to, że osoby, które są zainteresowana Twoimi produktami lub usługami, trafią na Twoją stronę.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że pieniądze będą zainwestowane odpowiednio, to musisz dobrze wybrać firmę, z którą będziesz współpracował w tym zakresie.
Jedną z metod jest wyszukiwarka partnerów. Znajdziesz w niej firmy, które są godne zaufania i stosują sprawdzone metody Google.
Co jeszcze warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu strony internetowej?
Musisz pamiętać o tym, żeby dostosować ją do urządzeń mobilnych.
Internauci zaglądają do Internetu wiele razy w ciągu dnia, w bardzo różnych sytuacjach. Coraz większa część generowanego na witrynach internetowych ruchu, wynika z urządzeń mobilnych.
Jeżeli zależy Ci na tym, aby przygotowana przez Ciebie strona internetowa, perfekcyjnie opracowane treści i środki zainwestowane w reklamę, zwróciły się, musisz zadbać o mobilną wersję Twojej strony.
Dobrze. Już wiesz wszystko o tym, co powinno się znaleźć na profesjonalnej stronie internetowej. Teraz pora wprowadzić to w czyn.
A skoro działanie, to również koszty.
Poznasz teraz odpowiedź na pytanie:
Ile to będzie Cię kosztowało?
Dziś bardzo ciężko jest prowadzić działalność bez strony internetowej, która jest pewnego rodzaju wizytówką Twojej firmy. Nie da się rozwijać swojego biznesu bez nowoczesnej witryny.
Z jakimi wydatkami powinieneś się liczyć, chcąc mieć nowoczesną i w pełni profesjonalną stronę internetową?
Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ ostateczna cena jest zależna od tego, jakie masz oczekiwania. Jakie rozwiązania chcesz wykorzystać? Co masz do dyspozycji? Czy są to zdjęcia i materiały, czy gotowe treści? To wszystko ma bardzo duży wpływ na cenę końcową. Bardzo ważne jest też to, czy ma być to strona firmowa, czy do użytku prywatnego. Witryna dla firmy, na pewno będzie wymagała dużo więcej pracy.
Jaki powinien być koszt wykonania strony internetowej?
Ile kosztuje utrzymanie witryny www?
Strona internetowa może kosztować 50 zł, ale możesz za nią również zapłacić 25.000 złotych.
Stąd biorą się tak gigantyczne różnice w cenach?
Największy wpływ na koszt strony internetowej, mają takie czynniki, jak:
Funkcjonalność strony;
Profesjonalizm wykonawcy;
Termin zakończenia prac.
Pokażemy Ci, w jaki sposób te elementy wpływają na cenę wykonania strony internetowej oraz jaka jest uczciwa cena za zrealizowanie takiego projektu.
Teraz odpowiemy Ci na pytanie…
Ile powinieneś zapłacić za stronę internetową, która będzie Twoją wizytówką?
Koszt wykonania tego rodzaju strony internetowej jest w bardzo dużym stopniu zależny od funkcji, które będą jej częścią.
Podstawowa wersja strony, czyli tak zwana wizytówka, ma kilka podstron razem z informacjami o firmie, jej produktach albo usługach, formularzem kontaktowym i mapą dojazdu. Nawet drobne zmiany na stronie są dodatkowo płatne i będą wymagały pomocy programisty.
Wizytówka to miejsce, w którym znajdują się podstawowe informacje o firmie.
Mając taką stronę internetową, trudno będzie Ci się zareklamować i osiągnąć sukces w Internecie.
Taka strona powinna kosztować około 1500 – 3000zł, w zależności od talentów graficznych wykonawcy.
Pewnie teraz zastanawiasz się…
Jakie koszty musisz ponieść, jeżeli chcesz mieć stronę internetową z systemem CMS?
Obecnie już bardzo rzadko tworzy się strony-wizytówki, bo właściciele chcą mieć możliwość edytowania niektórych podstron, nie chcą być zmuszeni do płacenia za drobne zmiany. Z tego względu do stron internetowych dodaje się panel administracyjny, który umożliwia ręczne edytowanie podstron za pomocą takich narzędzi jak w programie Word, na przykład pogrubienie lub wstawienie odnośnika.
Tego rodzaju strona nazywana jest Systemem Zarządzania Treścią (z angielskiego CMS, czyli „Content Management System„). Cena za stronę z tym systemem powinna się wahać w granicach od 3000 do 6000 złotych, w zależności od talentu wykonawcy oraz tego, jak wiele elementów na stronie będzie można samodzielnie edytować, na przykład czy można ręcznie dodać nowy dział za pomocą panelu administracyjnego.
Gdy wykonawca to profesjonalista. który instaluje na stronie internetowej dodatki, które automatycznie wspomagają pozycjonowanie, to znaczy uzyskiwanie wysokich miejsc w wyszukiwarce, ochraniają stronę, automatycznie robią kopie zapasowe na wypadek awarii, to taka praca na pewno będzie dużo wyżej wyceniona.
Jeżeli pragniesz, mieć taką stronę internetową, to musisz przygotować się na wydatek od 4000zł do 9000zł.
To jeszcze nie jest to, czego potrzebujesz, bo marzysz o tym, aby mieć swój własny sklep internetowy?
W porządku. Porozmawiajmy zatem o jego cenach.
Sklep internetowy to tak naprawdę strona internetowa, która jest oparta na rozbudowanym systemie CMS.
Poza zwykłym podziałem na kategorie, mogą być one również wzbogacone o automatyczne płatności kartą kredytową przez użytkowników, system wystawiania faktur, automatyczny system zamieszczania nowych produktów, na przykład aukcji na Allegro.
Uczciwy cennik musi określać minimalny koszt opracowania sklepu internetowego na 4000 zł. Taka strona nie ma możliwości płacenia na niej kartą, ani indywidualnej szaty graficznej.
Jeżeli natomiast zlecisz wykonanie strony internetowej profesjonaliście i ma on zawierać oryginalną szatę graficzną i moduł do płacenia kartą kredytową, to jego cena może wynosić nawet 15.000zł.
Zazwyczaj ostateczne ceny za wykonanie strony internetowej wahają się w granicach od 6000zł do 10.000zł.
Pewnie teraz zastanawiasz się nad tym…
Ile kosztuje strona internetowa wykonana przez profesjonalistą, a ile przez amatora?
Drugim ważnym parametrem, który wpływa na cenę wykonania strony internetowej, jest profesjonalizm wykonawcy.
W Internecie znajdziesz bardzo wiele osób, które oferują zrobienie strony internetowej za cenę od 50 do 1000 zł. Niby tanio, ale czy warto? Zapewniamy Cię, że to witryna będzie wykonana przez amatora i nie ręczymy za jej jakość. Strona internetowa jest Twoją wizytówką i powinna wyglądać idealnie. Tyle w tym temacie.
Nie warto też przepłacać. Nie radzimy korzystać ze ofert, które są zdecydowanie zawyżone. Nie będą lepszej jakości, tylko wykonawca więcej zarobi.
Kolejna ważna kwestia to…sprawdzenie wykonawcy.
Zrób to zanim dasz komuś zlecenie. Najpierw porozmawiaj z nim o cenie i ustalcie kwotę, która będzie satysfakcjonująca dla obu stron.
Pozostała jeszcze sprawa-ile wykonawcy zajmie zrobienie dla Ciebie strony internetowej?
W tej sytuacji czas ma bardzo drugorzędne znaczenie. Na stronę- wizytówkę, będziesz musiał poczekać około tygodnia. Zrobienie strony z systemem CMS może trwać od dwóch do czterech tygodni, a sklepu internetowego, miesiąc lub dwa.
Teoretycznie można by oczekiwać, że jeżeli chciałbyś mieć stronę w dużo szybszym terminie, to będziesz musiał do niej sporo dopłacić. Może nawet dwa razy tyle.
Jednak tak jest tylko w teorii. Szybka realizacja, zawsze wiąże się z kiepską jakością. Nie poganiaj wykonawcy! To on powinien określić, ile czasu jest mu potrzebne. Jeżeli zmusisz wykonawcę do szybszej pracy, to otrzymasz stronę, z której z pewnością nie będziesz zadowolony.
Został nam jeszcze ostatni punkt, czyli utrzymanie strony internetowej.
Do funkcjonowania strony konieczne jest wykupienie domeny, czyli adresu internetowego (koszt około 100 zł rocznie) oraz hostingu (przez cały czas włączony komputer, na którym są trzymane Twoje pliki), koszt około 450 zł. Z polskich firm polecamy Zenbox.pl, a z angielskich DreamHost.
Jak widzisz dobrej jakości strona internetowa jest kosztowna i wymaga bardzo dużo pracy, ale jej posiadanie nie tylko jest niezbędne, jeżeli chcesz rozwinąć swój biznes, ale również pozwoli przyciągnąć do Twojej firmy nowych Klientów.