Wizytówka w sieci dla Twojej firmy

Firma Google po raz kolejny wychodzi naprzeciw oczekiwaniom internautów i tym razem umożliwiła stworzenie internetowej wizytówki firmy. Oprócz tego, że zawiera ona wszystkie najważniejsze informacje o firmie to dodatkowo wspomaga pozycjonowanie jej strony oraz umożliwia dotarcie do większej ilości klientów. Dodatkowo założenie własnej wizytówki jest banalnie proste.

Jak założyć wizytówkę Google dla firm?

Jeszcze przed rozpoczęciem zakładania wizytówki firmy należy wyposażyć się w konto Gmail ponieważ jest ono konieczne do założenia konta Google dla firm. Następnie wystarczy postępować według poniższej instrukcji:

  • wejść na stronę https://www.google.com/intl/pl/business/?hl=pl&utm_campaign=pl&utm_medium=van&utm_source=/miejsca&ppsrc=GPDA2
  • wybrać opcję pokaż firmę w Google
  • w polu wyszukiwania wpisać jej nazwę
  • firmy jeszcze nie ma na mapie a więc należy wybrać opcję „Chcę podać pełne informacje o firmie”
  • w formularzu, który się pojawi wpisujemy pełne dane firmy i klikamy dalej
  • w kolejnym formularzu podajemy zakres naszego działania
  • potwierdzamy rejestrację firmy za pomocą specjalnego kodu, który Google prześle na adres email
  • na końcu można jeszcze wejść w edycję wizytówki i wypełnić tam wszystkie dodatkowe opcje

W ten sposób wizytówka firmy została stworzona a firma znalazła się na mapie Google. Od teraz klienci będą mogli dodawać opinie na temat firmy a jej ocena wyświetlana będzie w wynikach wyszukiwania.

Wpływ na pozycjonowanie

Firma posiadająca swoją wizytówkę Google jest uznawana za bardziej wartościową i jej witryna plasowana jest wyżej w wynikach wyszukiwania związanych z danym rejonem. Posiadanie wizytówki to więc bardzo dobry zabieg jeżeli chodzi o tak zwane pozycjonowanie regionalne, które w przypadku wszelkiego rodzaju restauracji czy punktów usługowych jest bardzo ważne.

Pozostałe zalety

Do pozostałych zalet posiadania wizytówki zaliczyć można możliwość dodawania opinii na temat firmy przez jej klientów. Oprócz możliwości poprawienia wizerunku firmy pozwala to również na podniesienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Google automatycznie stara się zaproponować najlepszą firmę z okolicy. Dlatego też warto zaprosić klientów do pozostawienia swoich opinii na temat firmy.

Podsumowanie

Jak więc łatwo zauważyć jak najbardziej warto posiadać własną wizytówkę Google ponieważ przynosi ona znacznie więcej korzyści niż tylko pojawienie się na mapie Google. Jest to przede wszystkim możliwość dotarcia do większej liczby klientów oraz pozyskanie nowych zamówień. To z kolei bezpośrednio przekłada się na znacznie większe zyski. Dodatkowo założenie wizytówki Google jest bardzo proste i zajmuje najwyżej kilkanaście minut.

Pozycjonowanie lokalne Twojej firmy na Mapach Google

Każda firma rządzi się swoimi prawami. Obecnie internet dysponuje kilkoma kanałami reklamowania produktu oraz usługi. Do najważniejszych należą:

• strona internetowa,

• linki sponsorowane – Adwords,

• forum,

• video,

• podcast,

• blog

Bardzo popularne jest także reklamowanie swojej firmy w mediach społecznościowych. Nieco mniej atrakcyjnymi metodami są dziś marketing wiralowy oraz konkursy. Będąc np. dystrybutorem karmy dla psów i prowadząc sklep internetowy, będziemy mieli klientów rozproszonych po całej Polsce, więc wtedy potrzebna będzie reklama internetowa na większą skalę. Jest to zrozumiałe, ponieważ nie będziemy przecież rozsyłać ulotek, byłoby to nieopłacalne, o ile w ogóle wykonalne.

Wracając jednak do tematu, karma, którą sprzedajemy w sklepie on-line jest produktem, który będziemy kierować do klientów w sieci. W takiej sytuacji będziemy pozycjonować stronę internetową na frazy „psia karma sklep internetowy”. Możemy też wykupić linki sponsorowane w Google Adwords. Nie możemy jednak zapomnieć o już istniejących klientach, o których trzeba dbać. Można to robić poprzez wysyłanie newslettera lub tworzenie działu porady na „blogu”. Mamy wówczas częsty kontakt pośredni z odbiorcą. Warto dawać o sobie znać nawet codziennie, aby Klienci o nas nie zapomnieli.

Hydraulik z Częstochowy

A teraz weźmy inny przykład – jesteśmy hydraulikiem z Częstochowy. Jeśli tylko jesteśmy dobrzy w tym co robimy i wykonujemy nasz zawód od pewnego czasu, mamy zapewne dużo zleceń na dłuższy okres czasu. Osoby, które są zadowolone z naszych usług polecają nas innym nawet wtedy, gdy ich o to nie prosimy, a nawet wówczas, gdy prosimy, aby tego nie robili. A wszystko to dlatego, że nie jest łatwo znaleźć prawdziwego fachowca. Idźmy jednak dalej. Jeśli dopiero otworzyliśmy firmę, to mało kto o nas wie. Na początku my sami nasza najbliższa rodzina i przyjaciele. Dlatego też pierwszy miesiąc to czas roznoszenia ulotek i działania na fanpage. Na początku te działania są zintensyfikowane, później już będziemy kłaść mniejszy nacisk na taką reklamę, a po 3 miesiącach być może w ogóle z takich metod zrezygnujemy. Warto pomyśleć jak najszybciej o stronie internetowej. Na pewno na początku będziemy sceptyczni, w obawie o to, że będzie się to wiązało z dużymi kosztami i potrwa to zbyt długo. To jest jednak dobra droga. Dziś prawie wszędzie jest WIFI, więc dostęp do sieci ma większość z nas. Dobrym rozwiązaniem jest zatem docieranie do Klientów za pomocą internetu. Dzięki niemu będziemy mogli nauczyć czegoś naszych beneficjentów np. za pomocą porad. Jeśli pokażemy Klientowi jakie są wady i zalety np. zastosowania ogrzewania podłogowego będzie to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż wstawianie słów kluczowych w stopce strony. Dzięki temu potencjalny Klient będzie nam wdzięczny za przekazaną wiedzę, a wyszukiwarka Google będzie dla nas bardziej przychylna. Jest to czysta postać kontent marketingu.

Skupmy się jednak na kwestii zasadniczej, czyli marketingu lokalnym. Jeśli nasz znajomy (bez względu na to ja będzie miał na imię) działa w branży od niedawna (jest np. hydraulikiem z Częstochowy), wcale nie jest powiedziane, że w tak krótkim czasie jego strona nie może się znaleźć na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google i to bez pozycjonowania strony oraz Adwordsów.

W wynikach wyszukiwania, u samej góry pojawiają się oznaczone żółtym kolorem 3 linki sponsorowane Adwords. Następne 3 wyniki niżej to tzw. wyniki organiczne. Takie strony mają dużą liczbę linków, które do nich prowadzą jak również właściwie zoptymalizowaną stronę. Dzięki temu pojawiają się one na samym początku. W dalszej kolejności ważne dla nas są wyniki lokalne, czyli inaczej mówiąc wyniki lokalnego wyszukiwania, które pochodzą z Map Google. Zazwyczaj jest ich nie więcej niż 7, czasem może być mniej. Jest to zależne od miasta oraz gęstości konkurencji. Pozycję na Mapie pokazują literki znajdujące się w znacznikach danych firm (w prawym górnym rogu ekranu). Warto przytoczyć konkretny przykład – jeżeli teraz jesteśmy w Częstochowie i wpiszemy frazę hydraulik w Google, ukaże nam się to samo. Wyszukiwarka, dzięki naszej lokalizacji oraz za sprawą wpisanego słowa, „domyśliła się”, że szukamy produktu albo usługi lokalnej, czyli czegoś w naszym mieście lub najbliższej okolicy. A teraz ciekawostka – nawet jeśli będziemy np. w Katowicach, będziemy mieli możliwość teleportowania się do Częstochowy, a w tym celu wystarczy zmienić obecną lokalizację na pożądane miasto.

Wizytówka na Mapach Google

Możemy sobie zadać pytanie, dlaczego jedne firmy się tu pojawiły, a innych tu nie ma? Istnieje kilka powodów, np. takie firmy posiadają wizytówkę lokalną Google+. Może się to wydawać banalne, ale to tylko pozory. Niektórzy właściciele firm są przekonani, że posiadają wizytówkę swojej firmy w Google, ale później okazuje się, że jest to wizytówka w serwisie Zumi, Targeo albo w Panoramie Firm.

Katalogi danych

Teraz kolejny powód, dlaczego te wybrane 7 wizytówek pojawia się na pierwszej stronie Google, mówimy tu o katalogach danych, a więc Zumi, Panoramie Firm, Targeo, Yellow Pages itp. Pozycjonowanie lokalne różni się od pozycjonowania stron internetowych. To jest właśnie wyjątek, który potwierdza regułę. Informowanie Google’a poprzez katalogi danych o tym, że nasza firma istnieje i ma się dobrze, stanowi odpowiednik budowania linków do naszej strony internetowej. Najprościej mówiąc, aby w ogóle zacząć marzyć o pierwszej stronie wśród wyników lokalnych Google, nasza strona musi być obecna w największych katalogach danych w Polsce, a dane teleadresowe muszą być spójne.

Odpowiednio uzupełniona wizytówka Kolejnym czynnikiem jest wizytówka. Istotne jest to, czy mamy ją w ogóle i czy jest ona uzupełniona. Gdy zalogujemy się do panelu Moja Firma wizytówki Google, naszym oczom ukaże się procent, w jakim jest ona uzupełniona – najlepiej jeśli w 100%. Jeśli jednak nie, warto ją uzupełnić o potrzebne dane, czyli opis, zdjęcia, wirtualny spacer Street View Trusted oraz dane kontaktowe. Podczas tworzenia wizytówki bardzo ważnym elementem są kategorie. Uzupełnijmy to miejsce o wszystkie kategorie z listy, które są adekwatne dla naszego biznesu. Jednak nie kombinujmy na siłę, np. zakładając serwis motocykli, nie piszmy o naprawie samochodów.

Lokalizacja firmy

Pozostaje pytanie o lokalizację w samym centrum miasta czy na przedmieściach. Teoretycznie geograficzne centrum miasta to także serce danej lokalizacji dla algorytmów Google. Przykładowo jeśli będziemy mieć wizytówkę lokalną z adresem ustawionym na centrum Częstochowy łatwiej nam będzie się znaleźć w 7 pierwszych wynikach lokalnych niż wówczas, gdybyśmy byli oznaczeni na obrzeżach miasta lub nawet poza jego granicami. Tak jest w teorii. W rzeczywistości jednak można zobaczyć wyszukiwania lokalne przesunięte w jakąś część miasta. W takich przypadkach kilka wizytówek firm, które znajdą się w bliskiej odległości od siebie, stworzy dla Google „nowe centrum miasta”.

Opinie Google

Warto zadać sobie pytanie – czy nasi klienci nas lubią? Może nam się wydawać, że tak, ale czy gdzieś zostało to udokumentowane? Jeśli nie, warto, aby osoby lubiące naszą firmę napisały pozytywną opinię w wizytówce Google +. Jeżeli będziemy mieć dużo pozytywnych opinii, to zwiększymy szanse na to, że Google będzie mieć do nas większe zaufanie, a nasza firma zajmie wyższą pozycję. Jednak pamiętajmy, aby działać uczciwie. Niektórzy specjalnie zakładają po klika kont Google i wystawiają opinie samemu sobie. Nie tędy droga. Google coraz lepiej sobie radzi z filtrowaniem fałszywych opinii, a przede wszystkim takie działanie jest zwyczajnie nieuczciwe. Pamiętajmy, że wyniki lokalne nie pojawiają się zawsze i po wpisaniu każdej frazy kluczowej. Tak samo sprawa wygląda z miastami. Gdy wpiszemy frazę „psi fryzjer Częstochowa” otrzymamy satysfakcjonujące wyniki lokalne.

SZUKAJ NAS NA:

MAPA DOJAZDU

MAPA DOJAZDU DO NAS

KONTAKT Z NAMI