Planowanie przy tworzeniu strony www

Planowanie przy tworzeniu strony www. Jako w艂a艣ciciel firmy, masz zapewne sporo zada艅 do wykonania ka偶dego dnia, od pilnowania dokumentacji i przebiegu zlece艅 przez kontrol臋 pracownik贸w, spotkania z klientami po dbanie o wizerunek firmy. Pami臋taj jednak, 偶e nie wszystko musisz. G艂贸wnym obowi膮zkiem, jaki na tobie spoczywa jest bycie ekspertem w tym, co robisz. Inne zadania 艣mia艂o mo偶esz delegowa膰 innym osobom, np. projekt strony www mo偶esz zleci膰 firmie lub grafikowi, kt贸ry si臋 tym profesjonalnie zajmie. Pytanie tylko, co zrobi膰, je艣li owy ekspert wcale nie jest tym, za kogo si臋 podaje? Jak si臋 nie da膰 oszuka膰?

Niestety w bran偶y reklamowej tak偶e zdarzaj膮 si臋 amatorzy, podobnie jak np. w bran偶y budowlanej. Sam np. s艂ysza艂em o przyk艂adach amatorszczyzny w tym fachu, np. gdy pseudofachowcy przykr臋cali drzwi do g贸ry nogami (w zwi膮zku z czym, kot, aby m贸c dosta膰 si臋 do domu musia艂by chyba nauczy膰 si臋 lata膰). Niestety sam mam koleg贸w, kt贸rym zdarza si臋 wzi膮膰 pieni膮dze za co艣, co nie zosta艂o dobrze wykonane i nie spe艂nia w efekcie swojej funkcji. Bardzo 艂atwo zak艂ada si臋 agencj臋 reklamow膮, gdy zna si臋 jedynie podstawy grafiki, jak r贸wnie偶 programowania w html. Niestety cz臋sto takie osoby nie maj膮 poj臋cia o prawdziwym marketingu. Zanim zatem postanowisz zatrudni膰 takiego 鈥瀍ksperta鈥 od stron www, dobrze to przemy艣l. Fachowcem nie jest osoba, kt贸ra przeczyta艂a ksi膮偶k臋 鈥瀂r贸b stron臋 w 24 godziny鈥. Tak samo nie warto si臋 sugerowa膰 tym, 偶e 鈥瀞pecjalista鈥 jest 鈥瀔oleg膮 syna鈥 i wykonuje fajne stronki. Pami臋taj, 偶e ta decyzja odbije si臋 na dalszym etapie rozwoju Twojej firmy i na jej losach.

Niestety tacy pseudofachowcy, znajomi znajomych, rzadko wiedz膮, 偶e strona internetowa, kt贸ra ma spe艂nia膰 za艂o偶one cele biznesowe, nie mo偶e si臋 opiera膰 jedynie na estetycznym i nowoczesnym designie, najnowszej technologii, jak r贸wnie偶 super rozbudowanym systemie CMS. Projektuj膮c stron臋 internetow膮, konieczna jest r贸wnie偶 znajomo艣膰 Web Usability, czyli zasad u偶yteczno艣ci. Opr贸cz tego niezb臋dna jest wiedza o marketingu i r贸wnie wa偶na wiedza o Twojej firmie i Twoich klientach. W ko艅cu robisz stron臋 nie dla siebie, lecz dla swoich klient贸w i to od nich b臋dzie zale偶a艂a decyzja, czy b臋d膮 oni z Tob膮 wsp贸艂pracowa膰.

Niezwykle istotne jest zatem zrozumienie tego, co jest najwa偶niejsze podczas projektowania stron internetowych. Jedynie w贸wczas taka strona staje si臋 dla firmy dochodowa, a nie jest jedynie 艂adn膮, lecz bezu偶yteczn膮 wizyt贸wk膮. Jakie skutki mo偶e przynie艣膰 nieprzemy艣lana strategia? No niestety, przede wszystkim spowoduje strat臋 pieni臋dzy, a tak偶e czasu. Do tego Tw贸j biznes przez wiele miesi臋cy b臋dzie niedochodowy, a co za tym idzie, po jakim艣 czasie ponownie wydasz pieni膮dze na now膮 stron臋. Sam znam takie przypadki.

Jak si臋 przed tym uchroni膰?

Zwykle jest tak, 偶e firma, z kt贸r膮 b臋dziesz wsp贸艂pracowa膰, zada Ci kilka wa偶nych pyta艅 i szczerze z Tob膮 porozmawia. Sam r贸wnie偶 mo偶esz sobie przygotowa膰 odpowiedzi na podstawowe pytania i z nimi uda膰 si臋 do agencji. Nast臋pnie na podstawie propozycji rozwi膮zania Twoich problem贸w b臋dziesz musia艂 wybra膰 odpowiedni膮 ofert臋. Nigdy nie oceniaj oferty tylko i wy艂膮cznie na podstawie ceny. Z racji tego, 偶e jest to us艂uga, oferty czym艣 si臋 musz膮 r贸偶ni膰 鈥 mo偶e to by膰 np. poziom wiedzy ludzi tam pracuj膮cych, do艣wiadczenie w podobnych projektach lub jako艣膰 samych projekt贸w. Niestety nie da si臋 powiedzie膰, 偶e najta艅sza firma zrobi to samo co mo偶e zrobi膰 firma najdro偶sza. Nie wybieramy tu pomi臋dzy takim samym modelem telewizora, kt贸ry jest dost臋pny dro偶ej np. w sklepie Media Markt, a ta艅szym na Allegro 鈥 wyb贸r b臋dzie raczej oczywisty. Je偶eli w ofercie, kt贸ra Ci臋 wst臋pnie zainteresowa艂a jest du偶o niezrozumia艂ej terminologii, lepiej j膮 pomi艅. Oferta, kt贸r膮 wybierzesz, powinna pokaza膰, w jaki spos贸b mo偶na zrealizowa膰 Twoje cele marketingowe.

Oto, jakie korzy艣ci p艂yn膮 z przemy艣lanej strony www:

– mo偶liwo艣膰 osi膮gni臋cia zamierzonych cel贸w

– wzrost przychod贸w i 艣wiadomo艣ci marki

– odpowiednio zainwestowane pieni膮dze

Lista pyta艅, na kt贸re musisz zna膰 odpowied藕 przed stworzeniem strony internetowej

1. Oce艅 sw贸j bud偶et

Jest to bardzo wa偶ny krok. U mnie w firmie w艂a艣nie od niego zaczyna si臋 rozmowa z klientem. Je艣li nie b臋dzie Ci臋 sta膰 na stworzenie takiej strony, jaka b臋dzie Ci potrzebna, nie musisz wykorzystywa膰 swojego bud偶etu co do z艂ot贸wki. Dobrzy partnerzy biznesowi na to nie pozwol膮. Odpowiednia agencja podpowie Ci co w zakresie danej ceny mo偶na zrobi膰, a czego nie. Z twojego bud偶etu mog膮 by膰 sfinansowane domeny, hosting, grafiki oraz prace programistyczne, jednak nie pokryje on wynaj臋cia fotografa lub podpi臋cia panelu administracyjnego CMS, przygotowania newslettera czy opracowania tekst贸w (copywriting). Dochodz膮 do tego dodatkowe koszty, jak np. roczna us艂uga pozycjonowania strony lub promowanie firmy na portalu spo艂eczno艣ciowym, takim jak Facebook. Wa偶ne jest zatem, aby obie strony ustali艂y co nale偶y zrobi膰 ju偶 teraz, a co mo偶na zrobi膰 p贸藕niej, gdy b臋dziemy mieli przygotowany dodatkowy bud偶et. Szczer膮 rozmow膮 o pieni膮dzach mo偶na zaoszcz臋dzi膰 du偶o czasu podczas ewentualnych negocjacji.

2. Dlaczego warto mie膰 stron臋 internetow膮

Na pewno w艂a艣ciw膮 odpowiedzi膮 nie b臋dzie 鈥濨o wszyscy maj膮鈥. Ju偶 bardziej pasuje tu odpowied藕 鈥濩hc臋 mie膰 wi臋ksz膮 sprzeda偶鈥. Bardziej trafnym powodem jest stwierdzenie 鈥濩hc臋 dotrze膰 do nowej grupy docelowej鈥 lub 鈥濩hc臋 zebra膰 baz臋 e-maili鈥. Do ka偶dego z powy偶szych powod贸w trzeba dobra膰 w艂a艣ciwy spos贸b osi膮gni臋cia celu.

3. Do kogo m贸wisz?

Najwa偶niejsze jest u艣wiadomienie sobie tego, 偶e stron臋 internetow膮 robisz dla klient贸w, a nie dla siebie. Pierwszym wa偶nym krokiem jest wi臋c potrzeba poznana Twojej grupy docelowej i sprawdzenia, jakie s膮 problemy i oczekiwania potencjalnych klient贸w, kt贸rzy stoj膮 przed decyzj膮 zrobienia zakup贸w. Kupuj膮cy zawsze nad czym艣 si臋 zastanawiaj膮, np., jedna osoba liczy na bezpieczne zakupy i chce mie膰 pewno艣膰, 偶e b臋dzie m贸g艂 zwr贸ci膰 produkt lub go reklamowa膰. Inna osoba szuka materia艂贸w edukacyjnych i chce wiedzie膰 jak produkt lub us艂uga tego typu mo偶e mu pom贸c. Jeszcze inna osoba chce zainwestowa膰 w now膮 technologi臋. Wa偶ne jest tak偶e rozpoznanie r贸偶nicy mi臋dzy produktem a us艂ug膮. Dla przyk艂adu 鈥 kiedy sprzedajesz produkt, mo偶esz zosta膰 poproszony przez klienta o demo lub o udost臋pnienie pr贸bki. Je艣li uda nam si臋 znale藕膰 rozwi膮zanie problemu, i dzi臋ki nam klienci znajd膮 na naszej stronie to, czego szukaj膮 w贸wczas, b臋dziemy mogli uzna膰, 偶e strona spe艂ni艂a swoj膮 funkcj臋.

4. Dzi臋ki czemu Tw贸j biznes jest inny?

Je艣li Twoja firma nie b臋dzie niczym r贸偶ni膰 si臋 od konkurencji, stanie si臋 zwyczajnie niewidoczna. Je艣li b臋dziemy si臋 wyr贸偶nia膰, w贸wczas klient b臋dzie przekonany do tego, 偶e w艂a艣nie u nas powinien dokona膰 zakupu. Zadbaj wi臋c o to, aby Twoja oferta jak najbardziej rzuca艂a si臋 w oczy, aby klient nie mia艂 potrzeby sprawdzania ofert innych firm.

5. Czego oczekujesz od odwiedzaj膮cych Twoj膮 stron臋

Wezwanie do aukcji (Call To Action) nale偶y dobrze zaplanowa膰, oceniaj膮c przede wszystkim funkcj臋, jak膮 ma spe艂nia膰 strona. By膰 mo偶e wystarczy du偶y przycisk 鈥濳up teraz鈥, by klienci nabyli Tw贸j produkt. Mo偶e jednak trzeba b臋dzie nak艂oni膰 u偶ytkownik贸w do wi臋kszego zaanga偶owania, np. przekonuj膮c do zam贸wienia newslettera, zapisania si臋 na jakie艣 wydarzenie lub wysy艂aj膮c pro艣b臋 o spotkanie. Ka偶dy z tych przypadk贸w powinien by膰 opatrzony krzykliwymi przyciskami oraz nag艂贸wkami, kt贸re b臋d膮 widoczne w ka偶dej zak艂adce. Opr贸cz tego pami臋tajmy, by da膰 klientom co艣 w zamian, dla przyk艂adu 鈥 je艣li prosisz klienta, by poda艂 Ci sw贸j adres e-mail, zaproponuj mu co艣 od siebie, np. 偶e wy艣lesz warto艣ciowe materia艂y edukacyjne albo kupon promocyjny.

6. Sposoby na mierzenie efektywno艣ci

Je艣li Tw贸j cel to zwi臋kszenie sprzeda偶y, zastan贸w si臋 co to dok艂adnie oznacza. Ten cel sam w sobie nie jest dobry. Musisz nauczy膰 si臋 precyzowa膰, np. 鈥瀂ale偶y mi na zwi臋kszeniu sprzeda偶y o 30% w ci膮gu 3 miesi臋cy 鈥 jest to konkretny cel, do kt贸rego b臋dziesz d膮偶y艂. Gdy b臋dziesz od艣wie偶a艂 stron臋, b臋dziesz m贸g艂 sprawdzi膰, czy nowa strona przyczyni艂a si臋 do zwi臋kszenia liczby odwiedzin. W dalszej kolejno艣ci warto sprawdzi膰 czy statystyki odwiedzin odnios艂y zamierzony skutek. Istnieje jeszcze jeden spos贸b sprawdzenia atrakcyjno艣ci oferty, w postaci liczby zapyta艅 przychodz膮cej dziennie lub jako艣ci klient贸w wysy艂aj膮cych zapytania.

7. Kto napisze tre艣膰

Wa偶ne jest kto napisze tre艣膰, oraz to, jakie ta tre艣膰 b臋dzie przekazywa膰 informacje o firmie. Nale偶y sobie te偶 zada膰 pytania, czy umiesz opowiedzie膰 histori臋 i przedstawi膰 korzy艣ci klientowi. Je艣li nie jeste艣 w stanie tego zrobi膰, warto zatrudni膰 copywritera, kt贸ry wykona zadanie profesjonalnie.

8. W jaki spos贸b klienci znajd膮 stron臋?

Istnieje kilka mo偶liwo艣ci 鈥 wyszukiwarka Google, adres www wydrukowany na billboardach. Pytanie w jakim stopniu licz膮 si臋 wyniki osi膮gni臋te w wyszukiwarce. By膰 mo偶e wystarczy ci kampania viralowa? Wato wcze艣niej zapozna膰 si臋 z dost臋pnymi sposobami na promocj臋 strony.

9. Kto si臋 b臋dzie zajmowa艂/opiekowa艂 stron膮?

Je艣li zak艂adasz, 偶e Tw贸j biznes b臋dzie si臋 opiera艂 jedynie na stronie internetowej, to warto pomy艣le膰, czy jedna osoba poradzi sobie z zajmowaniem wszystkim, co jest z tym biznesem zwi膮zane. Stron臋 bowiem nale偶y systematycznie aktualizowa膰, trzeba b臋dzie dokonywa膰 analizy statystyk odwiedzin, pewnych przer贸bek, jak r贸wnie偶 test贸w pod k膮tem efektywno艣ci. Warto si臋 zastanowi膰, czy dobrym pomys艂em nie by艂oby zatrudnienie agencji, kt贸ra b臋dzie si臋 opiekowa艂a stron膮. Wszystkie powy偶sze pytania d膮偶膮 do pr贸by zrozumienia cel贸w marketingowych Twojej firmy, plan贸w na jej rozw贸j, a tak偶e tego, jak firma mo偶e i powinna by膰 postrzegana przez klient贸w. Skoro masz ju偶 t臋 wiedz臋, zapraszamy do kontaktu z nami.