Planowanie przy tworzeniu strony www

Planowanie przy tworzeniu strony www. Jako właściciel firmy, masz zapewne sporo zadań do wykonania każdego dnia, od pilnowania dokumentacji i przebiegu zleceń przez kontrolę pracowników, spotkania z klientami po dbanie o wizerunek firmy. Pamiętaj jednak, że nie wszystko musisz. Głównym obowiązkiem, jaki na tobie spoczywa jest bycie ekspertem w tym, co robisz. Inne zadania śmiało możesz delegować innym osobom, np. projekt strony www możesz zlecić firmie lub grafikowi, który się tym profesjonalnie zajmie. Pytanie tylko, co zrobić, jeśli owy ekspert wcale nie jest tym, za kogo się podaje? Jak się nie dać oszukać?

Niestety w branży reklamowej także zdarzają się amatorzy, podobnie jak np. w branży budowlanej. Sam np. słyszałem o przykładach amatorszczyzny w tym fachu, np. gdy pseudofachowcy przykręcali drzwi do góry nogami (w związku z czym, kot, aby móc dostać się do domu musiałby chyba nauczyć się latać). Niestety sam mam kolegów, którym zdarza się wziąć pieniądze za coś, co nie zostało dobrze wykonane i nie spełnia w efekcie swojej funkcji. Bardzo łatwo zakłada się agencję reklamową, gdy zna się jedynie podstawy grafiki, jak również programowania w html. Niestety często takie osoby nie mają pojęcia o prawdziwym marketingu. Zanim zatem postanowisz zatrudnić takiego „eksperta” od stron www, dobrze to przemyśl. Fachowcem nie jest osoba, która przeczytała książkę „Zrób stronę w 24 godziny”. Tak samo nie warto się sugerować tym, że „specjalista” jest „kolegą syna” i wykonuje fajne stronki. Pamiętaj, że ta decyzja odbije się na dalszym etapie rozwoju Twojej firmy i na jej losach.

Niestety tacy pseudofachowcy, znajomi znajomych, rzadko wiedzą, że strona internetowa, która ma spełniać założone cele biznesowe, nie może się opierać jedynie na estetycznym i nowoczesnym designie, najnowszej technologii, jak również super rozbudowanym systemie CMS. Projektując stronę internetową, konieczna jest również znajomość Web Usability, czyli zasad użyteczności. Oprócz tego niezbędna jest wiedza o marketingu i równie ważna wiedza o Twojej firmie i Twoich klientach. W końcu robisz stronę nie dla siebie, lecz dla swoich klientów i to od nich będzie zależała decyzja, czy będą oni z Tobą współpracować.

Niezwykle istotne jest zatem zrozumienie tego, co jest najważniejsze podczas projektowania stron internetowych. Jedynie wówczas taka strona staje się dla firmy dochodowa, a nie jest jedynie ładną, lecz bezużyteczną wizytówką. Jakie skutki może przynieść nieprzemyślana strategia? No niestety, przede wszystkim spowoduje stratę pieniędzy, a także czasu. Do tego Twój biznes przez wiele miesięcy będzie niedochodowy, a co za tym idzie, po jakimś czasie ponownie wydasz pieniądze na nową stronę. Sam znam takie przypadki.

Jak się przed tym uchronić?

Zwykle jest tak, że firma, z którą będziesz współpracować, zada Ci kilka ważnych pytań i szczerze z Tobą porozmawia. Sam również możesz sobie przygotować odpowiedzi na podstawowe pytania i z nimi udać się do agencji. Następnie na podstawie propozycji rozwiązania Twoich problemów będziesz musiał wybrać odpowiednią ofertę. Nigdy nie oceniaj oferty tylko i wyłącznie na podstawie ceny. Z racji tego, że jest to usługa, oferty czymś się muszą różnić – może to być np. poziom wiedzy ludzi tam pracujących, doświadczenie w podobnych projektach lub jakość samych projektów. Niestety nie da się powiedzieć, że najtańsza firma zrobi to samo co może zrobić firma najdroższa. Nie wybieramy tu pomiędzy takim samym modelem telewizora, który jest dostępny drożej np. w sklepie Media Markt, a tańszym na Allegro – wybór będzie raczej oczywisty. Jeżeli w ofercie, która Cię wstępnie zainteresowała jest dużo niezrozumiałej terminologii, lepiej ją pomiń. Oferta, którą wybierzesz, powinna pokazać, w jaki sposób można zrealizować Twoje cele marketingowe.

Oto, jakie korzyści płyną z przemyślanej strony www:

– możliwość osiągnięcia zamierzonych celów

– wzrost przychodów i świadomości marki

– odpowiednio zainwestowane pieniądze

Lista pytań, na które musisz znać odpowiedź przed stworzeniem strony internetowej

1. Oceń swój budżet

Jest to bardzo ważny krok. U mnie w firmie właśnie od niego zaczyna się rozmowa z klientem. Jeśli nie będzie Cię stać na stworzenie takiej strony, jaka będzie Ci potrzebna, nie musisz wykorzystywać swojego budżetu co do złotówki. Dobrzy partnerzy biznesowi na to nie pozwolą. Odpowiednia agencja podpowie Ci co w zakresie danej ceny można zrobić, a czego nie. Z twojego budżetu mogą być sfinansowane domeny, hosting, grafiki oraz prace programistyczne, jednak nie pokryje on wynajęcia fotografa lub podpięcia panelu administracyjnego CMS, przygotowania newslettera czy opracowania tekstów (copywriting). Dochodzą do tego dodatkowe koszty, jak np. roczna usługa pozycjonowania strony lub promowanie firmy na portalu społecznościowym, takim jak Facebook. Ważne jest zatem, aby obie strony ustaliły co należy zrobić już teraz, a co można zrobić później, gdy będziemy mieli przygotowany dodatkowy budżet. Szczerą rozmową o pieniądzach można zaoszczędzić dużo czasu podczas ewentualnych negocjacji.

2. Dlaczego warto mieć stronę internetową

Na pewno właściwą odpowiedzią nie będzie „Bo wszyscy mają”. Już bardziej pasuje tu odpowiedź „Chcę mieć większą sprzedaż”. Bardziej trafnym powodem jest stwierdzenie „Chcę dotrzeć do nowej grupy docelowej” lub „Chcę zebrać bazę e-maili”. Do każdego z powyższych powodów trzeba dobrać właściwy sposób osiągnięcia celu.

3. Do kogo mówisz?

Najważniejsze jest uświadomienie sobie tego, że stronę internetową robisz dla klientów, a nie dla siebie. Pierwszym ważnym krokiem jest więc potrzeba poznana Twojej grupy docelowej i sprawdzenia, jakie są problemy i oczekiwania potencjalnych klientów, którzy stoją przed decyzją zrobienia zakupów. Kupujący zawsze nad czymś się zastanawiają, np., jedna osoba liczy na bezpieczne zakupy i chce mieć pewność, że będzie mógł zwrócić produkt lub go reklamować. Inna osoba szuka materiałów edukacyjnych i chce wiedzieć jak produkt lub usługa tego typu może mu pomóc. Jeszcze inna osoba chce zainwestować w nową technologię. Ważne jest także rozpoznanie różnicy między produktem a usługą. Dla przykładu – kiedy sprzedajesz produkt, możesz zostać poproszony przez klienta o demo lub o udostępnienie próbki. Jeśli uda nam się znaleźć rozwiązanie problemu, i dzięki nam klienci znajdą na naszej stronie to, czego szukają wówczas, będziemy mogli uznać, że strona spełniła swoją funkcję.

4. Dzięki czemu Twój biznes jest inny?

Jeśli Twoja firma nie będzie niczym różnić się od konkurencji, stanie się zwyczajnie niewidoczna. Jeśli będziemy się wyróżniać, wówczas klient będzie przekonany do tego, że właśnie u nas powinien dokonać zakupu. Zadbaj więc o to, aby Twoja oferta jak najbardziej rzucała się w oczy, aby klient nie miał potrzeby sprawdzania ofert innych firm.

5. Czego oczekujesz od odwiedzających Twoją stronę

Wezwanie do aukcji (Call To Action) należy dobrze zaplanować, oceniając przede wszystkim funkcję, jaką ma spełniać strona. Być może wystarczy duży przycisk „Kup teraz”, by klienci nabyli Twój produkt. Może jednak trzeba będzie nakłonić użytkowników do większego zaangażowania, np. przekonując do zamówienia newslettera, zapisania się na jakieś wydarzenie lub wysyłając prośbę o spotkanie. Każdy z tych przypadków powinien być opatrzony krzykliwymi przyciskami oraz nagłówkami, które będą widoczne w każdej zakładce. Oprócz tego pamiętajmy, by dać klientom coś w zamian, dla przykładu – jeśli prosisz klienta, by podał Ci swój adres e-mail, zaproponuj mu coś od siebie, np. że wyślesz wartościowe materiały edukacyjne albo kupon promocyjny.

6. Sposoby na mierzenie efektywności

Jeśli Twój cel to zwiększenie sprzedaży, zastanów się co to dokładnie oznacza. Ten cel sam w sobie nie jest dobry. Musisz nauczyć się precyzować, np. „Zależy mi na zwiększeniu sprzedaży o 30% w ciągu 3 miesięcy – jest to konkretny cel, do którego będziesz dążył. Gdy będziesz odświeżał stronę, będziesz mógł sprawdzić, czy nowa strona przyczyniła się do zwiększenia liczby odwiedzin. W dalszej kolejności warto sprawdzić czy statystyki odwiedzin odniosły zamierzony skutek. Istnieje jeszcze jeden sposób sprawdzenia atrakcyjności oferty, w postaci liczby zapytań przychodzącej dziennie lub jakości klientów wysyłających zapytania.

7. Kto napisze treść

Ważne jest kto napisze treść, oraz to, jakie ta treść będzie przekazywać informacje o firmie. Należy sobie też zadać pytania, czy umiesz opowiedzieć historię i przedstawić korzyści klientowi. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, warto zatrudnić copywritera, który wykona zadanie profesjonalnie.

8. W jaki sposób klienci znajdą stronę?

Istnieje kilka możliwości – wyszukiwarka Google, adres www wydrukowany na billboardach. Pytanie w jakim stopniu liczą się wyniki osiągnięte w wyszukiwarce. Być może wystarczy ci kampania viralowa? Wato wcześniej zapoznać się z dostępnymi sposobami na promocję strony.

9. Kto się będzie zajmował/opiekował stroną?

Jeśli zakładasz, że Twój biznes będzie się opierał jedynie na stronie internetowej, to warto pomyśleć, czy jedna osoba poradzi sobie z zajmowaniem wszystkim, co jest z tym biznesem związane. Stronę bowiem należy systematycznie aktualizować, trzeba będzie dokonywać analizy statystyk odwiedzin, pewnych przeróbek, jak również testów pod kątem efektywności. Warto się zastanowić, czy dobrym pomysłem nie byłoby zatrudnienie agencji, która będzie się opiekowała stroną. Wszystkie powyższe pytania dążą do próby zrozumienia celów marketingowych Twojej firmy, planów na jej rozwój, a także tego, jak firma może i powinna być postrzegana przez klientów. Skoro masz już tę wiedzę, zapraszamy do kontaktu z nami.