Sklep internetowy nie sprzedaje ?

Sklep internetowy nie sprzedaje. Bardzo cz臋sto mam okazj臋 wchodzi膰 na strony, kt贸re s膮 przestarza艂e i nie ma na nich najwa偶niejszych i zach臋caj膮cych do zakupu informacji. Jak wiadomo strona internetowa jest podstawowym narz臋dziem marketingowym. Jest ona wizyt贸wk膮 firmy, pierwszym krokiem do klienta, mo偶na nawet rzec, czym艣 w rodzaju 鈥瀙ierwszej randki鈥.

Twoja firma powinna zadba膰 o 鈥瀋ontent鈥, czyli o zawarto艣膰 i musi pokaza膰, 偶e r贸偶ni si臋 od konkurencji, aby nie straci膰 klient贸w. W innym przypadku taka strona internetowa do niczego si臋 nie przyda, a Ty niepotrzebnie wydasz pieni膮dze.

Dlaczego tak si臋 dzieje?

Wi臋kszo艣膰 firm wychodzi z za艂o偶enia, 偶e strona musi by膰 jak naj艂adniejsza, a jej zadaniem jest pokazanie zalet firmy oraz jej historii. Powinna tak偶e posiada膰 opisy setek produkt贸w. Jest to jednak du偶y b艂膮d, nierzadko przynosz膮cy katastrofalne skutki. Szefowie dzia艂贸w marketingu oraz firm 艣cigaj膮 si臋 ze sob膮 na pomys艂y dotycz膮ce kolorystyki strony, efektownych animacji oraz szerokiej oferty. Uwa偶aj膮 bowiem, 偶e jest to droga do sukcesu.

W rzeczywisto艣ci jednak strona nie powinna kierowa膰 do klienta komunikatu 鈥濲A, JA, JA鈥 lecz 鈥濼Y, TY, TY鈥, a to dlatego, 偶e Twoja strona ma by膰 nie dla Ciebie, tylko dla Twoich klin贸w, a jej celem jest nak艂onienie ogl膮daj膮cego do zostania kupuj膮cym.

Poni偶ej przedstawi臋 powody, dla kt贸ry Twoi klienci nie b臋d膮 u Ciebie robi膰 zakup贸w:

– za d艂ugie i zbyt przem膮drza艂e teksty – klienci nie powinni s艂ysze膰 Twoich przechwa艂ek ani opowie艣ci o dok艂adnej historii firmy. Tre艣膰 ma odzwierciedla膰 korzy艣ci p艂yn膮ce z oferty, ma pokaza膰 klientowi, w jaki spos贸b wybrany produkt lub us艂uga mo偶e u艂atwi膰 mu 偶ycie.

– brak zaufania 鈥 klientowi ci臋偶ko b臋dzie obdarzy膰 Twoj膮 firm臋 zaufaniem, je艣li b臋dzie on mia艂 problem ze znalezieniem kontaktu lub nie b臋dzie m贸g艂 znale藕膰 dok艂adnych danych adresowych 鈥 w jego odczuciu mo偶e to oznacza膰, 偶e firma nie jest zarejestrowana i mo偶e by膰 niewiarygodna.

– brak dowod贸w m贸wi膮cych o do艣wiadczeniu firmy 鈥 klient, kt贸ry korzysta z us艂ug firmy wierzy w to, 偶e jest ona ekspertem w swojej dziedzinie, skupi on zatem swoj膮 uwag臋 na realizacji, certyfikatach, referencjach, publikacjach, firmach, z kt贸rymi mia艂a okazj臋 wsp贸艂pracowa膰, itp.

– niezrozumia艂a oferta 鈥 niekt贸rzy klienci do ko艅ca nie wiedz膮 czego chc膮 i dlatego oczekuj膮 pomocy w tym temacie. Nie b臋d膮 oni zadowoleni z rozleg艂ych opis贸w technicznych, bo prawdopodobnie ich nie zrozumiej膮. Najbardziej b臋dzie im zale偶a艂o na tym, aby艣 pokaza艂, kt贸ry z dost臋pnych produkt贸w b臋dzie da nich najlepszy i z jakiego powodu.

– przestarza艂e informacje 鈥 je艣li na stronie b臋d膮 si臋 znajdowa艂y informacje sprzed kilku lat, klient mo偶e je skojarzy膰 z upad艂o艣ci膮 firmy.

– brak interakcji z u偶ytkownikiem 鈥 inaczej m贸wi膮c chodzi o brak zach臋ty do skorzystania z oferty, jak np. wzywaj膮c do akcji (Call The Action), np. 鈥瀂am贸w bezp艂atny katalog鈥, 鈥濸rzetestuj produkt鈥, Zapytaj o wi臋cej informacji鈥.

Czemu zatem niszczysz wizerunek swojej w艂asnej firmy?

Jak w przypadku ka偶dego komunikatu marketingowego, tak te偶 w przypadku strony internetowej najwa偶niejszym celem jest pokazanie korzy艣ci, jakie klient mo偶e zyska膰, gdy wybierze Twoj膮 ofert臋. Dzi臋ki temu mo偶esz mu na tacy poda膰 powody, dla kt贸rych zakupy u Ciebie b臋d膮 najlepszym rozwi膮zaniem.

Nale偶y si臋 skupi膰 na kliencie, warto si臋 dowiedzie膰 czego on szuka, w jakim celu, co dzi臋ki temu mo偶e zyska膰 oraz, co mo偶emy mu zaoferowa膰, a czego w swej ofercie nie ma konkurencja. Jednym s艂owem nale偶y zaspokoi膰 potrzeby klienta oraz uatrakcyjni膰 i umili膰 mu pobyt na Twojej stronie internetowej poprzez 艂atw膮 nawigacj臋 i odpowiednio skomponowan膮 tre艣膰, aby czytaj膮cy wszystko zrozumia艂.

Zastan贸w si臋, czy dokona艂by艣 zakupu u kogo艣, kto zapewnia, 偶e jest najlepszy i oferuje najni偶sze ceny na rynku? Jak s膮dz臋, Ciebie to nie b臋dzie interesowa膰. Najwa偶niejsze dla Ciebie jest przekonanie dlaczego w艂a艣nie u tego sprzedawcy powiniene艣 wyda膰 pieni膮dze oraz jak膮 b臋dziesz mie膰 gwarancj臋, 偶e zaproponuje Ci dok艂adnie to, czego potrzebujesz.

W tym przypadku najbardziej licz膮 si臋 takie rzeczy, jak:

– 艂atwa nawigacja i jak najbardziej u艂atwiona procedura zakupowa

– doradztwo oraz ekspertyza

– j臋zyk korzy艣ci

– poczucie bezpiecze艅stwa

– szybko艣膰 reakcji

– zaufanie

Osobi艣cie sam uwa偶am, 偶e to jak wygl膮da strona, ma znaczenie, jest to swego rodzaju 鈥瀢isienka na torcie鈥. Klientowi nale偶y uprzyjemni膰 zakup, poniewa偶 inaczej nawet najlepsze zdj臋cia produktowe, jak r贸wnie偶 najwi臋kszy wyb贸r towaru czy najkorzystniejsze ceny nie przynios膮 rezultatu.

Warto w tym miejscu przytoczy膰 star膮 i niezniszczaln膮 zasad臋 marketingu: Content Is King